Näytetään tekstit, joissa on tunniste hoitaminen. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste hoitaminen. Näytä kaikki tekstit

sunnuntai 23. marraskuuta 2014

MARRASKUULUMISIA

Nuorimmat koirakot harjoittelee taluttamista ja koirat sievästi vieressä kulkemista...=)


Tässä minä Nelli ja mun tyypillisin tapa osallistua leipomiseen ja ruuanlaittoon. Änkään kaapin ja ihmisen väliin varpaiden lämmittimeksi.

Emäntä on ollut viikonlopun menossa ja jonku paperin kanssa se tänään kotiutu...


lauantai 5. heinäkuuta 2014

UTUN SUKAT

Eipä oo oikein kotoinen olo! Emäntä huomasi kynsien leikkuun yhteydessä että tassun anturoiden väliin oli tarttunut pieni pihkainen kaarnanpala. Muutenkin anturat oli karheita ja yksi halkemakin löytyi.

Rasvakuurilla... kohta taas hymy huulilla. =)

sunnuntai 1. kesäkuuta 2014

VILPOLA

Kesä etenee niin vauhdilla ettei emäntä meinaa ehtiä kirjata meidän juttuja tänne. Parhaimmillaan kolme kertaa viikossa käydään koirakursseilla.

Utun arkitoko kurssi on sujunut mukavissa tunnelmissa. Ollaan harjoiteltu ohittamista, tervehtimistä, luokse tuloa, paikalla oloa, vierellä kulkemista ja tietenkin sitä koulutuksen kannalta oleellisinta asiaa; kontaktin ottamista.

Nelli on kouluttanut emäntää rallitokossa. Siellä on käyty läpi ihan aluksi erilaisia liikkeitä ja käännöksiä. Loppu kurssista pitäisi päästä jo kokeilemaan kokonaista rataa. Sitä hetkeä odotellaan kovasti.

Lisäksi ollaan käyty Utun kanssa näyttelytreeneissä. Seuraavaksi oisi Nellin vuoro päästä mukaan. Harmiksi Oulun kv-näyttelyt jäävät tänä vuonna väliin, kun isäntä vuokrasi kesämökin Ukkohallasta. Mutta otetaan sitten kaikki ilo irti upeista vaellusmaastoista ja mökistä järven rannalla.   

Mitä kaverille kuuluu? Emäntä leikkasin meiltä kynnet. Kaikkien "toimenpiteiden" (kuten kynsienleikkuu ja pesu) tarkastellaan miten kaveri selvisi ja mille se nyt tuoksuu.

Eilen vihdoin sai emäntä ja isäntä tehtyä portit meidän vilpolaan. Ja nyt se on heti käytössä. Tänne on kiva tulla viileinä päivinä jyrsiin luita ja tarkkaileen naapureita. 


PUNK PUNK

Niinhän siinä sitten kävi, että punkit ovat levinneet kotipihan läheisyyteen.

Utun oikean silmän yläpuolelle oli tarttunut punkki. Kuvassa näkyy silmän yllä tumma läiskä, kun punkin poiston mukana lähti karvaa.

Onneksi punkki huomattiin heti ja poisto ehdittiin tehdä ennen kuin se oli ehtinyt imeä verta. Nyt on joka ulkoilun jälkeen tarkasteltu koiria.

Viime vuonna ei punkkeja näkynyt, joten mitään suojia ei käytetty. Nyt on päätetty käyttää Bayvantic merkkistä paikallisvaleluliosta, josta on lähipiirissä hyviä kokemuksia. Se tehoaa punkkien lisäksi hyttysiin, hietasääskiin, pistokärpäsiin, väiveisiin ja kirppuihin. 

sunnuntai 6. huhtikuuta 2014

NELLIN 1-VUOTIS LÄÄKÄRIKÄYNTI

Heissan! Tässä ollaan jo hyvin kotoisissa tunnelmissa. Mua käytettiin taas kaupungissa. Siellä häikäistiin lampulla silmät ja kokeiltiin polvet. Siis silmä- ja polvitarkastus. Tervepakkaus! =)

Samalla reissulla lääkäri huomasi, että mulla on hammaspuutoksia. Onneksi ne on kuitenkin vähemmän tärkeitä hampaita, jotka puuttuu.
Nyt ei rasittavien reissujen jälkeen enää lihaksia jää jumeihin. Emäntä kävi Nellin kanssa koiran kotihieronta kurssin. Nyt on molemmat sessut hierottu ja loppu ilta otetaan rennosti.

Nellin selästä löyty kurssilla isompi jumi, jota täytyy käydä hoidattamassa ammattilaisella. Sen jälkeen pietään lihakset vetreenä kotikeinoin.

perjantai 14. helmikuuta 2014

VETEEN TOTUTTELUA

Sitä ei koskaan tiedä mistä niitä herkkupaloja sattuu löytymään. Livahdin tänään emännän perässä kylpyhuoneeseen.

Outs! Muutama nakki on tippunu vetteen. Saiskohan niitä sieltä jotenkin suuhun.

Kaikkeen sitä on alkanukki. Onkai se ihan hullua, että tähän pitäs istua!

Nyt se on sitte takamus märkä!

No, mikäpäs ollessa, ku herkuja tarjoillaan.

Apua! Miten tässä näin kävi. Nakkeja syödessä en ollenkaan huomannu että täällä on jo näin paljon vettä.

lauantai 1. helmikuuta 2014

TASSUKARVOJEN AJELU

Hei! Kattokaa mihin oon päässy! Emäntä hoksas että multakin täytyy lyhentää karvat tassuista. Ei löytynyt oikein teräviä saksia. Nuo pikkuset laumanjäsenet on tosi innokkaita askartelijoita. Niinpä päätettiin kokeilla jotakin uutta. 


Hiustenleikkuukoneella karvat katos nopeasti, tukistelematta ja aivan hetkessä. Mää en es yhtään säikkyny koneen ääntä. Olin parturissa niinku kokenu konkari ainaki.

maanantai 27. tammikuuta 2014

MATOKUURILLA

Meille koitti oikeat herkuttelupäivät! Emäntä päätti, että nyt on matokuurin aika, koska Utun ensimmäiseen rokotukseen on enää viikko. Musta se matojuttu maistu enempi jauhelihalle, että voispa tuota olla kuurilla vaikka joka päivä.

Tuo emänttä on niin simppura ettei se antanukkaa noin vain sitä lihapullakönttiä. Ei se sitä itekkää syöny, mutta piti tuollain vaan omassa nyrkissä. Kokeilin ensin sievästi tassulla, että saisko nyrkkiä auki.


Lopulta emäntä vähän vinkkas: -Utu. Katsoin silmiin ja nyrkki aukes. Aika monesti sitä joutu silmiin katsoon että koko kuuri saatiin syötyä.

Ihan lopuksi vielä tarkastin ettei mihinkään sormenväliin jääny sitä lihamössöä.
Niin hyvää se oli.

Ollaan me vähän muutenkin valmistauduttu siihen rokotukseen. Emäntä on ottanut mua mukaan pienille kävelylenkeille ihmetteleen autoja ja muuta maailman menoa...pyöriä, lapsia ja rollaattoreita. Kun Nellikin on mukana tuntuu, että uskaltaa paljon paremmin. Emännän mielestä meillä meni jo tänään aika hyvin, vaikka hihnat välillä sotkeutu. 

lauantai 18. tammikuuta 2014

NELLIN ENSIMMÄINEN KARVANLÄHTÖ

Yllätys oli melkoinen kun emäntä alkoi harjata mua tänään. Musta kun ei oo yhtään pölissy karvoja. Eka vätäisyllä irtos sellainen tupsu, että emäntä päätti harjata mut perusteellisesti. 


Tunteroisen harjauksen jälkeen tuommonen kasa hahtuvaisia lähti mutta vielä jäi turkkia jälellekki. 


keskiviikko 15. tammikuuta 2014

MEIDÄN OMA KOIRAKUISKAAJA

"Vauva pissalle", sanoi nuorin lauman ihmisjäsen. Oli pukenu siskon takin, eri pari kengät ja lapaset. Ihan ite. Täytyihän sitä sitten seurata.

Ollaan ihan kavereita, vaikka tuo tyttö on väliin vähän arvaamaton. Saattaa ottaa luut suusta ja antaa sitten Nellille. Välillä toisin päinkin, että fifty-fifty. 

Pikku jäsen matkii emäntää ja isäntää taitavasti. Nyt se potkas pallon mulle. Mää en ainakaan vielä niin kauheesti välitä palloista kuin Nelli. Käyn toki monesti tarkastaa kuinka pitkä roikku tuli.

Pallo ei enää innosta. Mitäs nyt?

Missä Utu? Meni pikkuselta hukkaa, mutta huutelu kuuluu tänne asti...

...matkassa ollaan.

Joskus tuntuu että täällä metässä meinaa olla kahelle koiralle vähän ahdasta.

torstai 2. tammikuuta 2014

UTU MUUTTAA UUTEEN KOTIIN

Tässä istun viimestä kertaa kasvattajan portailla. Matkustan kohta autolla uuteen kotiin Iihin. En yhtään ymmärtäny etten tänään pääse tänne tuttuun pentukotiin takas.

Automatka tuntui musta tosi pitkälle. Istuin emännän sylissä koko matkan. Välillä vähän itkettikin. 

Tuon toisen koiran näin kääntöpaikalla eka kerran. Se oli niin vauhissa että hyppi hihnassa pystyasentoon. Mua vähän hirvitti semmonen innokkuus. Kyllä se rauhottu vähän kun sai mun pyllyn nuuskittua. Sitten mentiin sisälle. Sisälläkin se kulki perässä ja haisteli.

Eteisessä tuntui kuin siellä oisi ollut muitakin tuttuja. Kattelin kyllä tosi tarkkaan koko talon läpi. Uusi emäntä ihmetteli miten rohkea pentukoira olen.
Se toinen koira tuli vähän taas hasteleen. En tiiä vielä olisinko kaveri. Mulla vähän meinaa ärsyttää kun se kulkee perässä joka paikkaan.


Sitten se toinen koira sano mulle että jos se määräis. Mutta kattokaa sen ilmettä, kun mää haukahan kovasti. Kyllä se heti päästi irti ja katteli korvat luimussa kauempaa.

Nyt mua jo vähän väsyttää, mutten oikein tiedä tohtisinko nukkua.




Uus emäntä vei mut omaan huoneeseen. Kyllä mua alko siellä vähän taas itkettää. Emäntä arveli että emo ja muut pentuset taisi tulla mieleen. Mutta pienen sylittelyn ja silittelyn jälkeen uni tuli.

Pikku unien jälkeen jatkuu talon tutkiminen. Siltä toiselta koiralta löytyy kaikkea kivaa. Eikä se oo moksiskaa vaikka määki vähän kokeilen.

Jäin nukkuu nokosia omaan huoneeseen, kun emäntä ja isäntä kävi hakemassa muut laumanjäsenet päiväkodista kotiin. Sitten alkoi taas tutustelu.

Istun ihan nätisti sylissä


Sitten emäntä vei mut taas omaan huoneeseen lepäämään. Siellä oli niin tutun hajunen lelu, että piti vähän taas itkeä.

maanantai 16. joulukuuta 2013

WIRIKKEISTÄMINEN

Tässä on meidän talon pääkokki. Tänään laitetaan jotain extra hyvää. Nimittäin kalapuikkoja!!! Kyllä koiratki voi oikein tykätä kalasta. Ihan siinä missä kissatki. 


Paljastan mun emännästä ja isännästä yhden jutun. Meillä kun tuo lauma on niin suuri niin sitä pyykki kertyy kori tolkulla. Pyykkikone ja kuivausrumpu pyörii kokoajan. Ja täytyyhän sitä vissii joskus sitte viikatakki. Me siis illalla kolmistaan, kun muu lauma jo nukkuu viikataan pyykkiä ja katotaan koiravideoita. Niistä saa ihan hyviä vinkkejä ja ajateltavaa. 


Kerran yksi videota oli koirien virikkeistämisestä. Myös ruokaa voi käyttää virikkeenä. Ruokaan voi silloin tällöin lisätä jotain uutta makua, vaikka porkkanan paloja. Päivän aterian voi piilotella etsittäväksi tai sen voi pakata vaikka pahvien sisään. Joutuu sitten vähän tekeen työtä ruokansa eteen. 

Kerran muulta laumalta jäi muutama kalapuikko ja emäntä pilkko ne mun ruuan sekaan. Ai että ne oli hyviä.

Kirjastosta löytyy paljon erilaisia koiravideoita. Niissä on esittelyitä monista koiraharrastuksista. Voitko kuvitella että mutkin voi opettaa etsimään vaikka herkkutatteja? Vaan mielikuvitus on rajana siinä mitä koiran kanssa voi tehdä. Yks koira keräs lasten lelut lelukoriin ja yks maalas pensselillä paperiin. 

Videoita löytyy ihan tavallisistakin asioista niinku koiran hoidosta, mutta erityisesti suosittelen katsomaan videon, jonka nimi on koiran kieli. Sitä on hyvä ymmärtää kaikkien koirien kanssa tekemisissä olevien. Mun emäntäkin ihan huvikseen joskus haukottelee ja lipasee huuliaan sen jälkeen. Koiran kielellä se tarkoittaa: olen ystävällinen.  

Meijän jääkaapin ovessa on tämmönen lappu. Välillä tuntuu, että sitä toista koiraa ootetaan enemmän kuin joulupukkia. =)

keskiviikko 13. marraskuuta 2013

NELLI-NALLE PENTULAINEN

Mun emäntä sanoo, että musta on tosi hankala saada kuvaa, kun juoksen koko ajan. Pihalla on mukavaa, mutta siellä on niin kuumaa, että mieluummin oon sisällä.

Tuo mun sänky on niin mukava, että mää nukun monesti selällään.

Tämä on mun lempilelu. Sitä on kiva jahdata ja sen vinkuukin jos tarraa hampalla kiinni. Joskus sen kanssa voi oikein painia.

Tuo koira tuli meille kylään. Se on ollu yötäki. Se on tosi iso ja sillä on ihan mammuttimainen sänky.
Mua kauheesti kiinnostaa sen tekemiset ja kuljeskelen ihan lähettyvillä sitä. 

Mun emäntä on ihan mahoton räpsiin kuvia. Tästäki tilanteesta se on ottanu ainaki sata kuvaa. Siitä ois ihana saada jokin söpö kuva, josta vois tehdä taulun.

Tään päättömän kissan sain kun muutin tänne. Se oli heti mun kaveri ja nukuin aina sen vieressä tai päällä. Joskus oikeen villiinnyn ja annan sille kyytiä.

Mää oon jo sen verran iso, että pääsin naisten reissuun Rokualle. Olipa mahtavat vaellusreitit ja kivaa seuraa.
Otin vähän päivänokosia yhen kaverin jalkojen takana, kun pysähdyttiin evästään kodalle.