perjantai 20. joulukuuta 2013

LUMIMAA

Me ollaan emännän kanssa ulkoitu koko päivä. Muut lauman jäsenet ovat olleet päiväkodissa. Naapurit ovat saaneet ihmetellä sitä näkyä kun talon rouva on pyöritellyt päivän lumipalloja.

Tässä kuvassa näkyy lopputulos. Mulle ja Utulle lumimaa. Lumimaassa on korkeet seinämät just siinä kielletyllä naapurin rajalla. 

Lumiseinämä jatkuu talon seinästä trampoliiniin ja tampoliinistä lumiseinämä kiinnittyy autotalliin.

Emännän sisko tuli käymään. Sekin tuli/joutui mukaan hommaan...ja ideoi lopuksi tämän oven. Koska lumimaa on ihan suljettualue täytyi siihen tulla ovi. Mää en osaa sitä käyttää ja se on kuulemma tarkotuski. Nyt meillä on paljon huoletonta temmellustilaa. Ja kunhan valvovat silmät välttää saa nuo vadelman taimet kyytiä... 

maanantai 16. joulukuuta 2013

WIRIKKEISTÄMINEN

Tässä on meidän talon pääkokki. Tänään laitetaan jotain extra hyvää. Nimittäin kalapuikkoja!!! Kyllä koiratki voi oikein tykätä kalasta. Ihan siinä missä kissatki. 


Paljastan mun emännästä ja isännästä yhden jutun. Meillä kun tuo lauma on niin suuri niin sitä pyykki kertyy kori tolkulla. Pyykkikone ja kuivausrumpu pyörii kokoajan. Ja täytyyhän sitä vissii joskus sitte viikatakki. Me siis illalla kolmistaan, kun muu lauma jo nukkuu viikataan pyykkiä ja katotaan koiravideoita. Niistä saa ihan hyviä vinkkejä ja ajateltavaa. 


Kerran yksi videota oli koirien virikkeistämisestä. Myös ruokaa voi käyttää virikkeenä. Ruokaan voi silloin tällöin lisätä jotain uutta makua, vaikka porkkanan paloja. Päivän aterian voi piilotella etsittäväksi tai sen voi pakata vaikka pahvien sisään. Joutuu sitten vähän tekeen työtä ruokansa eteen. 

Kerran muulta laumalta jäi muutama kalapuikko ja emäntä pilkko ne mun ruuan sekaan. Ai että ne oli hyviä.

Kirjastosta löytyy paljon erilaisia koiravideoita. Niissä on esittelyitä monista koiraharrastuksista. Voitko kuvitella että mutkin voi opettaa etsimään vaikka herkkutatteja? Vaan mielikuvitus on rajana siinä mitä koiran kanssa voi tehdä. Yks koira keräs lasten lelut lelukoriin ja yks maalas pensselillä paperiin. 

Videoita löytyy ihan tavallisistakin asioista niinku koiran hoidosta, mutta erityisesti suosittelen katsomaan videon, jonka nimi on koiran kieli. Sitä on hyvä ymmärtää kaikkien koirien kanssa tekemisissä olevien. Mun emäntäkin ihan huvikseen joskus haukottelee ja lipasee huuliaan sen jälkeen. Koiran kielellä se tarkoittaa: olen ystävällinen.  

Meijän jääkaapin ovessa on tämmönen lappu. Välillä tuntuu, että sitä toista koiraa ootetaan enemmän kuin joulupukkia. =)

perjantai 13. joulukuuta 2013

BROSSIN LUONA VIERAILULLA

Minä pikkuinen täytän muutaman päivän päästä viisi viikkoa. Nukun, syön ja leikin kolmen sisaruksen kanssa. Se on aika väsyttävää puuhaa. Sitten täytyy taas nukkua...

Vaikka on ilta mun täytyy vähän raotella silmiä ja tirkistää. Kuulin, että mua on tultu katsomaan. Uusia omistajia. Mitä lie tarkottaa...

Tulevan isännän sylissä. Ai että sulonen, ne sanoo. Ja kevyt.


Isken silmää... Vielä saan jäädä emon turvalliseen huomaan. Nähdään!!!  

maanantai 9. joulukuuta 2013

ROSVOHÄLYTIN JA HAUKKUPANTA

En oo kuitenkaan pelkkä sylikoira tässä talossa. Mulla on tosi tärkeä tehtävä. Mää pidän huolen siitä että mun alueelle ei hyökkää ROSVOJA tai soluttaudu tuntemattomia. Kaikki on ens alkuun epäiltyjä paitsi mun lauman jäsenet ja hyvät tuttavat. Lapsista ja emännästäkin on hyvä juttu että koiralla on tehtävä. Ja koira saa seurata vaistoaan. Mun rotusia on kritisoitu haukkuherkiksi. No, mites muuten ilmotat että alueella on hälytystila?  

Mää en kyllä ylleensä hauku turhia. Joskus jotkut vieraat ei vaan tunnu tutuilta. Niitä mun täytyy vähän väliä seurata ja haukkua. Ei emäntä tunnu tajuavan miten outoja tyyppejä se on päästäny sisään. Komentaa vaan EI HAUKU. Jos mää en oo hiljaa se laittaa mulle tommosen pannan, joka on tossa kuvassa. Se on aika tympeen hajunen. Mää inhoon sitruunaa. Ja haukahduskin niin sitä tulee sumuna kuonolle. Musta tuntuu että mut on erotettu vahdin virasta ja oon surkeen näkösenä emännän jaloissa tai meen omaan huoneeseen nukkumaan. 

Emäntä on sitä mieltä että se lopulta päättää ketä haukutaan. On se opettanutkin mulle vartiohaukkua. Kun sanotaan: "KUKA TULI?" saan sännätä ovelle oikeen kunnon haukkujen kanssa ja mua vaan kehutaan. Sillä tavalla ne rosvot kaikkoaa. 

Nyt emäntä on päättänyt kokeilla myös sellaista tapaa että se ottaa tuon pannan esiin ja tuo sen mun vierelle. Mää nuuskin sitä aika epäluuloisena. Ja emäntä sanoo EI HAUKU. Se yrittää vissii että kun se sanoo ei hauku, mulle tulis tuo panta mieleen.


UTU PENNUN ODOTUSTA


Ison haasteen edessä emäntä on joutunut miettimään käytännön elämää kahden koiran kanssa. Pennun pitäisi leimautua ennen kaikkea ihmiseen ja saada oma rauha syödessä ja nukkuessa muilta laumanjäseniltä. Niinpä isäntäväki päätyi siihen tulokseen, että mun huoneen viereen rakennetaan uudelle tulokkaalle oma huone. Huoneemme sijaitsevat keittiössä aivan ruokapöydän vieressä. Mun huone on tuo oikean puoleinen ja tulokkaan vasemman puoleinen. Emäntä sanoi että sen sisustaminen on vielä kesken. Ja oviratkaisuakin siihen täytyy vielä miettiä.


Niin siinä sitten käy, että tämän blogin jakaa mun kans tammikuun alusta toinen leidi. Valkoinen Grosspitz Nostokorva Brossi. Emäntä ja isäntä pähkäili kauheesti sille nimeä. Nimen piti alkaa B:llä. Sanakirjan avulla löytyi hauska yhteensattuma. Nimittäin mun nimi Risku tarkoittaa Lapin puvussa olevaa rintakorua. Brossi tarkoittaa rintaneulaa. Niinpä me jatketaan tällä korulinjalla. Risku ja Brossi. 

Emännän mielestä se Brossi on oikein ylevän ja arvokkaan kuuloinen ja sopii hyvin isommalle koiralle. Virallinen nimi on kuitenkin liian vaikea lausua pienille perheen jäsenille. "Litku ja Lotti". Senpä vuoksi uuden pentulaisen kutsumanimeksi on päätetty UTU. Valkoista usvaa, sumua.

Vähän väliä emäntä käy kurkkii mitä sille UTULLE kuuluu. Minä oon sen tällä ruudulla nähny, mutta siinä kun ei oo hajua niin en siitä viitti vielä paljo välittää. UTUn ja sen sisarukset löytyy Kennel Nostokorvan sivulta.

 http://hupeluidi.nettisivu.org/kennel-nostokorva/cipulin-kasvukuvia/nostokorva-b-pentue/



Emäntää naurattaa mun hassunkurinen tapa ottaa nokosia selällään.

keskiviikko 4. joulukuuta 2013

PENTUVAUVAN ODOTUSTA

Mun emäntä on ollu ihan hassu koko päivän. Lenkillä se hyppelehtii fleksin toisessa päässä. Illalla mun "huoneen" viereen ilmaantui iso koiranpeti. Melkein samalainen, kun mulla, mutta kaksi kertaa isompi. Uusi lelukin on petissä ja kävin heti testaan miten makea ääni siitä lähtee. 

Meidän perheessä on alkanut ihan mahdoton odotus. Mua taputellaan ja sanotaan, että sää saat kohta kaverin. Tajuuks´ sää ollenkaan. Et sää Nelli ymmärrä, mutta sulla on joulun jälkeen täällä valkonen kaveri.

Emännän ja isännän haave grosspitzistä on toteutumassa. Valkoinen narttupentu on varattu meille ihan ikiomaksi. Emäntä toivoi, että olisi saanut sijoituskoiran. Mutta sitten se hoksasi, että voi pyytää koiralle "kummit". Onneksi suvusta 
löytyi kaksi koirista tykkäävää tätiä tähän tehtävään.

Pienet koiravauvat saivat emännän innostumaan huopapallojen valmistamisesta. Se aiko viedä niitä lahjaksi pentulaisille. Tässä huovutusjutussa olin niin innokkaasti mukana, että emäntä joutui laittamaan mut lopulta omaan huoneeseen.  Munki mielestä huopapallot on kivoja leluja. Oisin voinut itekki vähän tuota hahtuvaista pyöritellä. 


Kuva on julkastu tässä blogissa siksi, että muutkin innokkaat koiranomistajat voi tätä juttua kokeilla. 

Nuo valkoset pallot on superlonia, jotka emäntä on leikannut patjasta. Sitten sillä on Novitan huopuvaa villaa, Hahtuvainen -merkkistä. 

Tuossa kuvassa on violettia hahtuvaista kääritty superlonpallon ympärille ja kasteltu mäntysaippua vedessä. Kun kaikki tarvittava villa on kääritty ohuina kerroksina pallon ympärille, aletaan aluksi varovasti silittää pallon pintaa ja lopulta oikein kunnolla pyöritellä palloa kädessä. Palloja pyöritetään lopuksi vuorotellen kylmässä ja kuumassa vedessä. 

Valmiita palloja emäntä pani kuivausrumpuun pomppimaan. Pinnasta tulee sillä tavalla kovempi ja kestävänpi kuin pelkästään käsin pyörittämällä.

Emännällä jäi homma vähän kesken niin kävin pöydältä nappaan pari palloa testiin... Ihan nämä toimii.

HASSUTTELUA JA MUUTA KOIRUUTTA

Tämä oli kerrassaan outoin juttu, jota mulle on tähän mennessä opetettu. Mun emäntä on kattonut joitakin koiratanssivideoita ja innostunut niistä. 


Tämän tempun opettelu on ihan alkuvaiheessa ja siksi siihen tarvitaan apuhenkilöä. Tarkotus ois hypätä selkään ja siitä sitten pois. Saas nähä mitä muuta me vielä yhessä keksitään.

Joulupukille on vihjailtu agilitytarvikkeista. Emäntä oli nähnyt niitä Kärkkäisen lemmikkiosastolla alennuksessa. Jos vaikka kesällä saatas oma rata pihaan. Ainakin kepit, rengas ja puomi.... 


Kärkkäisen löytö on myös tämä heijastinliivi. "Muista aina, liikenteessä, monta vaaraa ompi eessä..."