sunnuntai 1. kesäkuuta 2014

PUNK PUNK

Niinhän siinä sitten kävi, että punkit ovat levinneet kotipihan läheisyyteen.

Utun oikean silmän yläpuolelle oli tarttunut punkki. Kuvassa näkyy silmän yllä tumma läiskä, kun punkin poiston mukana lähti karvaa.

Onneksi punkki huomattiin heti ja poisto ehdittiin tehdä ennen kuin se oli ehtinyt imeä verta. Nyt on joka ulkoilun jälkeen tarkasteltu koiria.

Viime vuonna ei punkkeja näkynyt, joten mitään suojia ei käytetty. Nyt on päätetty käyttää Bayvantic merkkistä paikallisvaleluliosta, josta on lähipiirissä hyviä kokemuksia. Se tehoaa punkkien lisäksi hyttysiin, hietasääskiin, pistokärpäsiin, väiveisiin ja kirppuihin. 

maanantai 5. toukokuuta 2014

ULKOILUA

Utu lempipaikallaan pihalla.

Mikä ääni? Nelli on erittäin tarkkaavainen vahti.

Välistä pittää kisuta ja juosta ihan täysillä tonttia ympäri.

AGILITYESTEISIIN TUTUSTELUA


Heissan! Emäntä pani mut istuun ja odotteleen tään renkulan taakse.

Heti ku kuuluu "rengas", kipittelen renkaan läpi namia hakemaan. 

VAELLUS KALLIOSELKÄÄN

Me kuonolliset vietimme lauantaina isännän ja emännän seurassa vaelluspäivää.
Ihana vapaus, suon tuoksu ja lintujen kujerrus täytti mielen.


Välillä pitää odottaa, että pysyvät perässä. Jos emäntä meinaa jäädä jälkeen aletaan vilkuilla huolestuneena taaksepäin ja ehkä vielä käydään tarkastamassa ja nuuhkimassa onko se kunnossa.
Matkalammen kauniissa maisemissa pysähdyttiin tauolle. Emäntä ja isäntä joi kahvit ja me nautittiin vettä tiskahtelevasta suosta.
" En mä iloitse, en sure; huokaa,
mutta metsän tummus mulle tuokaa, puunto pilven johon päivä hukkuu, siinto vaaran tuulisen mi nukkuu..."

...tuoksut vanamon ja varjot veen; niistä sydämeni laulun teen." -Leino
Yhdeksän kilometrin vaellus takana. Kallioselän autiotuvan pihapiiri avutuu edessämme. Merkkiäkään väsymyksessä ei ole havaittavissa. Tulen sytyttäminen kotaan kiinnostaa. Pikku spurtteja ja juoksukisailua mennään pitkin metsiä.
Utu siirty vahtiin kodan eteen.

sunnuntai 27. huhtikuuta 2014

KEVÄTKAUSI ALKAA!

HAU! Täällä on eräs jolla on kokoa ja näköä! Ja mahtava ääni. Piha alkaa olla kuivunu, joten siellä on mukavaa juosta ja ennen kaikkea kaivaa! Emäntää suorastaan harmittaa ettei oo perustamassa uutta kukkapenkkiä. Niin hyviä apureita me oltas! 

Oltiin koko perheellä nuotiolla. Tuli kyllä juostua keppien perässäki. Illasta ajettiin Alarannan kentälle. Utu aloitti elämänsä ensimmäisen Toko-kurssin! Tänään harjoiteltiin katsekontaktia ja ohituksia.

perjantai 18. huhtikuuta 2014

ILLINSAARESSA LENKILLÄ

Vuoden ensimmäinen lenkki Illinsaaren pururadalla. Lunta on vielä paikoin. Utulle tämä on ihan uus paikka.

Välistä käy kutsu luokse. Kun tiedossa on aina jotain hyvää, tullaan ihan juoksun kanssa. 

Utua pitää paimentaa välillä takaisin polulle.

Hei! Tässä tuoksuu hyvälle. Tuu nuuhkiin!

Ihan hassu reissu, kun isäntäkin on mukana. Pysys vaan perässä.

sunnuntai 6. huhtikuuta 2014

NELLIN 1-VUOTIS LÄÄKÄRIKÄYNTI

Heissan! Tässä ollaan jo hyvin kotoisissa tunnelmissa. Mua käytettiin taas kaupungissa. Siellä häikäistiin lampulla silmät ja kokeiltiin polvet. Siis silmä- ja polvitarkastus. Tervepakkaus! =)

Samalla reissulla lääkäri huomasi, että mulla on hammaspuutoksia. Onneksi ne on kuitenkin vähemmän tärkeitä hampaita, jotka puuttuu.
Nyt ei rasittavien reissujen jälkeen enää lihaksia jää jumeihin. Emäntä kävi Nellin kanssa koiran kotihieronta kurssin. Nyt on molemmat sessut hierottu ja loppu ilta otetaan rennosti.

Nellin selästä löyty kurssilla isompi jumi, jota täytyy käydä hoidattamassa ammattilaisella. Sen jälkeen pietään lihakset vetreenä kotikeinoin.