keskiviikko 2. heinäkuuta 2014

PANNAN PÄIVITYS


Asento ei oo paras mahdollinen, mutta tässä otoksessa oli söpöin hymy! Emäntä hommasi mulle talutusvaljaat, joita voi käyttää myös autoillessa. Tosin en ite oo kovin innostunut asiasta ja yritän vähän väliä päästä eroon näistä hömpötyksistä.
Sain uuden pannan, jonka emäntä ompeli ihan itse hamekankaan jämästä. Aattelin heti että nyt pääsen lenkille, kun pantaa sovitettiin.

(Materiaalina on raakasilkki, joten saa nähä miten käytännöllinen se on. Edillinen panta taisi hiukan värjätä turkkia tummaksi kaulan kohdalta.) 

KEPPITAISTELU

Kesä on ollut viileä, joten me ollaan viihdytty hyvin ulkoleikeissä.
Voihan vihvilä! Emäntä vähän yllytti Utua tarttumaan samaan keppiin! 


 Kumpihan sen saakaan? Utun ote meinaa livetä. Lopulta laho keppi raksahti keskeltä kahtia ja molemmat sai omat kepit.

sunnuntai 1. kesäkuuta 2014

VILPOLA

Kesä etenee niin vauhdilla ettei emäntä meinaa ehtiä kirjata meidän juttuja tänne. Parhaimmillaan kolme kertaa viikossa käydään koirakursseilla.

Utun arkitoko kurssi on sujunut mukavissa tunnelmissa. Ollaan harjoiteltu ohittamista, tervehtimistä, luokse tuloa, paikalla oloa, vierellä kulkemista ja tietenkin sitä koulutuksen kannalta oleellisinta asiaa; kontaktin ottamista.

Nelli on kouluttanut emäntää rallitokossa. Siellä on käyty läpi ihan aluksi erilaisia liikkeitä ja käännöksiä. Loppu kurssista pitäisi päästä jo kokeilemaan kokonaista rataa. Sitä hetkeä odotellaan kovasti.

Lisäksi ollaan käyty Utun kanssa näyttelytreeneissä. Seuraavaksi oisi Nellin vuoro päästä mukaan. Harmiksi Oulun kv-näyttelyt jäävät tänä vuonna väliin, kun isäntä vuokrasi kesämökin Ukkohallasta. Mutta otetaan sitten kaikki ilo irti upeista vaellusmaastoista ja mökistä järven rannalla.   

Mitä kaverille kuuluu? Emäntä leikkasin meiltä kynnet. Kaikkien "toimenpiteiden" (kuten kynsienleikkuu ja pesu) tarkastellaan miten kaveri selvisi ja mille se nyt tuoksuu.

Eilen vihdoin sai emäntä ja isäntä tehtyä portit meidän vilpolaan. Ja nyt se on heti käytössä. Tänne on kiva tulla viileinä päivinä jyrsiin luita ja tarkkaileen naapureita. 


PUNK PUNK

Niinhän siinä sitten kävi, että punkit ovat levinneet kotipihan läheisyyteen.

Utun oikean silmän yläpuolelle oli tarttunut punkki. Kuvassa näkyy silmän yllä tumma läiskä, kun punkin poiston mukana lähti karvaa.

Onneksi punkki huomattiin heti ja poisto ehdittiin tehdä ennen kuin se oli ehtinyt imeä verta. Nyt on joka ulkoilun jälkeen tarkasteltu koiria.

Viime vuonna ei punkkeja näkynyt, joten mitään suojia ei käytetty. Nyt on päätetty käyttää Bayvantic merkkistä paikallisvaleluliosta, josta on lähipiirissä hyviä kokemuksia. Se tehoaa punkkien lisäksi hyttysiin, hietasääskiin, pistokärpäsiin, väiveisiin ja kirppuihin. 

maanantai 5. toukokuuta 2014

ULKOILUA

Utu lempipaikallaan pihalla.

Mikä ääni? Nelli on erittäin tarkkaavainen vahti.

Välistä pittää kisuta ja juosta ihan täysillä tonttia ympäri.

AGILITYESTEISIIN TUTUSTELUA


Heissan! Emäntä pani mut istuun ja odotteleen tään renkulan taakse.

Heti ku kuuluu "rengas", kipittelen renkaan läpi namia hakemaan. 

VAELLUS KALLIOSELKÄÄN

Me kuonolliset vietimme lauantaina isännän ja emännän seurassa vaelluspäivää.
Ihana vapaus, suon tuoksu ja lintujen kujerrus täytti mielen.


Välillä pitää odottaa, että pysyvät perässä. Jos emäntä meinaa jäädä jälkeen aletaan vilkuilla huolestuneena taaksepäin ja ehkä vielä käydään tarkastamassa ja nuuhkimassa onko se kunnossa.
Matkalammen kauniissa maisemissa pysähdyttiin tauolle. Emäntä ja isäntä joi kahvit ja me nautittiin vettä tiskahtelevasta suosta.
" En mä iloitse, en sure; huokaa,
mutta metsän tummus mulle tuokaa, puunto pilven johon päivä hukkuu, siinto vaaran tuulisen mi nukkuu..."

...tuoksut vanamon ja varjot veen; niistä sydämeni laulun teen." -Leino
Yhdeksän kilometrin vaellus takana. Kallioselän autiotuvan pihapiiri avutuu edessämme. Merkkiäkään väsymyksessä ei ole havaittavissa. Tulen sytyttäminen kotaan kiinnostaa. Pikku spurtteja ja juoksukisailua mennään pitkin metsiä.
Utu siirty vahtiin kodan eteen.