tiistai 30. kesäkuuta 2015

KESÄKUULUMISIA JA NÄYTTELYMENESTYSTÄ




Yks lämmin päivä on ainakin kesään mahtunut. Onneksi pihalta löytyy myös viileämpiä paikkoja.

Muuten ilmat on hyvin suosineet meitä turkillisia. Hyvin on voinut käydä juoksulenkeillä ja metsäretkillä. 

Olo on omituinen. Oon nyt ainoana koirana perheessä. Kisuamiskaveri puuttuu. Nelli lähti näyttelylomalle kasvattajan luo. Utukin pääsi muutamaksi päiväksi kaupunkilomalle kun muu perhe kävi reissussa. 

Hyvin sujui Nellin Rovaniemen reissu. AVO-ERI AVK1 SA PN3 SERT
Nyt on sitten kaksi serttiä saavutettu.

Tuomari Marjatta Pylvänäinen-Suorsa: "Hyvät mittasuhteet ja koko. Hyvä luusto. Kaunisilmeinen nartun pää. Hyvät silmät ja korvat. Tasapainoinen ylälinja. Hyvä rungon syvyys ja muoto. Hyvin kulmautunut edestä ja takaa. Hieman kapeat takaliikkeet. Hyvä sivuaskel. Hyvä karvanlaatu.


lauantai 6. kesäkuuta 2015

UTU JA SAAGA


Utu (vasemman puoleinen)tapasi oman siskonsa pitkästä aikaa. Tässä vähän haistellaan. Upean näköinen kaksikko!
Utu ja Saaga olivat aikalailla saman korkuiset. Kuvissa äkkiseltään aika saman näköisiäkin, mutta toki oli molemmilla selvästi omanlaisia geenejäkin. Saagalla on selvästi runsaampi turkki ja hiukan leveämpi kuono kuin Utulla.

Saaga osasi hauskasti heiluttaa häntää käskystä. Pittääpä meijänki yrittää opetella semmoinen temppu.

NÄYTTELYT MUHOKSELLA




Emäntä ilmoitti molemmat sessut Muhoksen näyttelyyn. Pääsimme heti tuomarin työskentely tavoista selville; pienet koirat arvoisteltiin pöydällä. Nellin kanssa yritimme treenailla viime hetkellä pöydällä seisomista. Ei se oikein luontevasti sujunut, mutta itse tilanteessa meni onneksi kohtuu hyvin.

AVO-EH AVK1
Tuomari Schäfer Guido:" 2 years 2 months old. Square body. Strong bones. Feminine head. Missing P1 and P2 on both sides in upper ien. Good neck. Straight topline. High tailset. Medium angulations. Parallel movement. Good coat condition and colour. Nicely presented."

NUO-ERI NUK-1 SA PN1 SERT ROP 
Tuomari Schäfer Guido:"1 Year 7 months. Excellent type. Square body. Feminine head. Good topline and tailset. Medium angulation. Parallel movement. Good coat condition."

Nyt on Utulla kaksi serttiä, joten odottelemme kahden vuoden ikää. Sen jälkeen on mahdollista tavoitella kolmatta sertiä ja tulla Suomen muotovalioksi. Toki jatkamme treenaamista mätsäreissä ja näyttely harjoituksissa.

tiistai 26. toukokuuta 2015

HIPPU

Eilen lauma kasvoi yhdellä pienellä otuksella. Lasten iloksi saamme seurata myös venäjänkääpiöhamsterin kasvua ja elämää. Me koirulaiset emme ole osoittaneet vielä kiinnostusta pikku HIPPUA kohtaan, mikä on emännän mielestä vain hyvä. Pikkuinen on syntynyt 9.4. eli on kohta pari kuukautta vanha. 

lauantai 23. toukokuuta 2015

NÄYTTELYT HYRYNSALMELLA UKKOHALLASSA 23.5.

Kisamatka takana ja tässä poseeraus vielä kotijoukoille myrkyisän tuulisessa säässä.

Tuomari Viva Maria Soleckyj-Szpunar, Puola: " Fantastic condition. Beautiful head. Lovely musculature. Excellent topline. Back is straight. Carpus is strong. Excellent construction of legs, they are parallel is action. Beautiful coat."

AVO ERI AVK1 SA PN2 VARASERT

perjantai 15. toukokuuta 2015

LENKKEILYÄ


Löydettiin hyvä lenkin kiertävä metsäautotie täältä Iistä. Ei kaukana, mutta kuitenkaan asutusta ja ihmisiä ei oo ihan vieressä.
Mukavaa että saadaan nyt uusia lenkkeily maastoja käyttöön.

Me juostiinkin koko lenkki ihan irti pikku ihmisten ja isännän ja emännän kanssa. Pitihän se huolehtia, että lauma pysyy koossa.

On meistä ihanat kaverukset kasvaneet. Hyvin tullaan juttuun. yhessä lenkkeillään ja levähettään. Välillä leikitään ja välillä vähän kinastellaan.


Utun hymy!

torstai 30. huhtikuuta 2015

KEVÄÄN RIEMUJA JA PUNKIT SYYNISSÄ

Hei! Tuukko haravoimaan? Pihalla on taas mukava yhdessä kisailla. Tullee niitä kuoppiakin emännän iloksi välillä vähän kaiveltua.

Välillä voi pysähtyä nautistelemaan luista ja ihan vain tarkkailemaan. Tuliskohan koululaiset kohta kotiin.


Tänään lähdimme aamulenkille Illinsaareen. Lunta oli vielä jonkin verran. Se ei meidän menoa haitannut. Emäntä vähän liukasteli perässä. Se kovasti yrittää pienentyä, joten me sessut olemme yrittäneet olla kovasti tukena ja käyttää sitä paljon lenkillä.

Harmikseen emäntä tulomatkalla totesi, että nyt jo ensimmäiset punkit ovat liikkeellä! Utun turkissa käveli yks ja tarkemman tarkastelun jälkeen onneksi ainoa. Hyvä tuuri, että huomattiin heti. Eikä punkki ehtinyt iholle asti. Eipä ois osannu vielä punkkeja odottaa!