sunnuntai 12. heinäkuuta 2015

VAELLUSPÄIVÄ

Tänä kesänä ilmat ovat suosineet meitä turkillisia. Niinpä ihan heinäkuusta löytyi sellainen päivä että pääsimme isännän ja emännän kanssa vaeltamaan päiväksi. Reitillä emme tavanneet muita vastaan tulijoita joten juoksimme ihan vapaana koko matkan. 

Saarisen kodan vieressä on kirkasvetinen vesistö. Olipas raitista vettä. Isäntä ja emäntä ui ja me koirat toimimme rantavahteina.

Taas sai isäntä ja emäntä ihmetellä miten tarkka kuulo meillä on. Kodan sisällä söimme eväitä niin ilmoittelivat seset kyllä ulkona liikkujat, vaikka meillä ihmisillä ei ollut tulijasta vielä aavistustakaan. 

Kun näin hyvät vahdit on, niin poikkesimme vielä Kallioselässä erämää saunassa. Hyvät löylyt on! Suosittelen!!! Vaeltakaapa Kallioselkään saunomaan. Paikasta löytyy saunan lisäksi kaivo, autiotupa ja hyvin varusteltu kota.

perjantai 10. heinäkuuta 2015

SAARISTON KOIRAT

Talonväki on selvästi lähdössä reissuun. Me nelijalkaiset emme aio jäädä matkasta. Majailemme tiiviisti pakkausten lähettyvillä. Kun tavarat siirtyivät autoon vartioimme auton seutuvilla.

Niinhän siinä sitten kävi että koko perhe lopulta pakkautui autoon. Saarellehan sitä oltiinkin matkalla ja loput matkasta täytyi mennä veneellä.

Sen verran on matkaa ja järvessä syvyyttä että pelastusliivit ja kellukkeet ovat tarpeen. Nyt sitten päästään nauttimaan hyvästä seurasta ja ulkoilmasta. Kaikki ruuatkin laitetaan nuotiolla.

Tässäpä saaren kaksi valpasta vahtia. Nyt saa vapaasti juosennella pitkin saarta ja nauttia kesälomasta.

Emännän iloksi saari näyttää olevan punkkivapaata aluetta. Yhtään punkkia ei löytynyt koirista eikä lapsista. Tosin koirilla on punkkiliuokset niskassa.

Utu näyttää viihtyvän rannan tuntumassa laavulla. Kun muut lähtevät mökkiin Utu jää vahtiin. Näyttää olevan varma siitä haluaa jäädä yöksi ulos.

Emäntä vähän illasta kuikuilee pihalle mutta koiraa ei näy. Täytyypä käydä rannassa kurkkaamassa minne koira on alkanut nukkumaan. Mitäs vielä! Nukkumassako! Eipä meidän koiranuori! Vaan näyttää pyydystävän jotakin rantaheinikossa. Saalista tuli yhden päästäisen verran! Yäks! Varmaan matokuuri uusitaan heti reissun jälkeen.

Rannan tuulia nuuhkimassa! Oi tätä kesälomaa. Isäntä oli jättänyt mulle kylmälaukkuun evästä tuohon laavulle. Eipä sitten tarvi nälissää yötä yksin viettää. Meni vähän aikaa että sain kannen auki. Hyvältä maistu! Niin hyvältä että en voinut olla syömättä koko pakettia kerralla. Saunapalvikinkku ja kesäyö!!!

Aamulla en ollut enää niin varma oliko sitä kinkkua mulle tarkotettu, mutta jäi isännälle kuitenkin juustoa vielä.

Kaikki hauskuus loppuu aikanaan. Ensi kesänä vahditaan taas saarta uudelleen. Ihania ja hauskoja muistoja jäi mukaan meille kaikille!

tiistai 30. kesäkuuta 2015

KESÄKUULUMISIA JA NÄYTTELYMENESTYSTÄ




Yks lämmin päivä on ainakin kesään mahtunut. Onneksi pihalta löytyy myös viileämpiä paikkoja.

Muuten ilmat on hyvin suosineet meitä turkillisia. Hyvin on voinut käydä juoksulenkeillä ja metsäretkillä. 

Olo on omituinen. Oon nyt ainoana koirana perheessä. Kisuamiskaveri puuttuu. Nelli lähti näyttelylomalle kasvattajan luo. Utukin pääsi muutamaksi päiväksi kaupunkilomalle kun muu perhe kävi reissussa. 

Hyvin sujui Nellin Rovaniemen reissu. AVO-ERI AVK1 SA PN3 SERT
Nyt on sitten kaksi serttiä saavutettu.

Tuomari Marjatta Pylvänäinen-Suorsa: "Hyvät mittasuhteet ja koko. Hyvä luusto. Kaunisilmeinen nartun pää. Hyvät silmät ja korvat. Tasapainoinen ylälinja. Hyvä rungon syvyys ja muoto. Hyvin kulmautunut edestä ja takaa. Hieman kapeat takaliikkeet. Hyvä sivuaskel. Hyvä karvanlaatu.


lauantai 6. kesäkuuta 2015

UTU JA SAAGA


Utu (vasemman puoleinen)tapasi oman siskonsa pitkästä aikaa. Tässä vähän haistellaan. Upean näköinen kaksikko!
Utu ja Saaga olivat aikalailla saman korkuiset. Kuvissa äkkiseltään aika saman näköisiäkin, mutta toki oli molemmilla selvästi omanlaisia geenejäkin. Saagalla on selvästi runsaampi turkki ja hiukan leveämpi kuono kuin Utulla.

Saaga osasi hauskasti heiluttaa häntää käskystä. Pittääpä meijänki yrittää opetella semmoinen temppu.

NÄYTTELYT MUHOKSELLA




Emäntä ilmoitti molemmat sessut Muhoksen näyttelyyn. Pääsimme heti tuomarin työskentely tavoista selville; pienet koirat arvoisteltiin pöydällä. Nellin kanssa yritimme treenailla viime hetkellä pöydällä seisomista. Ei se oikein luontevasti sujunut, mutta itse tilanteessa meni onneksi kohtuu hyvin.

AVO-EH AVK1
Tuomari Schäfer Guido:" 2 years 2 months old. Square body. Strong bones. Feminine head. Missing P1 and P2 on both sides in upper ien. Good neck. Straight topline. High tailset. Medium angulations. Parallel movement. Good coat condition and colour. Nicely presented."

NUO-ERI NUK-1 SA PN1 SERT ROP 
Tuomari Schäfer Guido:"1 Year 7 months. Excellent type. Square body. Feminine head. Good topline and tailset. Medium angulation. Parallel movement. Good coat condition."

Nyt on Utulla kaksi serttiä, joten odottelemme kahden vuoden ikää. Sen jälkeen on mahdollista tavoitella kolmatta sertiä ja tulla Suomen muotovalioksi. Toki jatkamme treenaamista mätsäreissä ja näyttely harjoituksissa.

tiistai 26. toukokuuta 2015

HIPPU

Eilen lauma kasvoi yhdellä pienellä otuksella. Lasten iloksi saamme seurata myös venäjänkääpiöhamsterin kasvua ja elämää. Me koirulaiset emme ole osoittaneet vielä kiinnostusta pikku HIPPUA kohtaan, mikä on emännän mielestä vain hyvä. Pikkuinen on syntynyt 9.4. eli on kohta pari kuukautta vanha. 

lauantai 23. toukokuuta 2015

NÄYTTELYT HYRYNSALMELLA UKKOHALLASSA 23.5.

Kisamatka takana ja tässä poseeraus vielä kotijoukoille myrkyisän tuulisessa säässä.

Tuomari Viva Maria Soleckyj-Szpunar, Puola: " Fantastic condition. Beautiful head. Lovely musculature. Excellent topline. Back is straight. Carpus is strong. Excellent construction of legs, they are parallel is action. Beautiful coat."

AVO ERI AVK1 SA PN2 VARASERT